خودرو

بهترین رنگ ها برای خودروها: روند حال و آینده

بهترین رنگ ها برای خودروها: روند حال و آینده

اگر سن خاصی دارید، با وحشت متوجه خواهید شد که لباس‌ها و مدل‌های موی نسل‌های قبلی دوباره به مد می‌آیند. کفال‌ها، کت و شلوارهای صدفی و جوراب‌های سفید با صندل اکنون به صحنه بازگشته‌اند.

همین مورد در مورد رنگ‌های خودرو نیز اتفاق می‌افتد. سایه‌های خاصی وجود دارند که همیشه محبوب هستند، مانند نقره‌ای، مشکی و خاکستری، در حالی که برخی دیگر از مد می‌افتند. به عنوان مثال به رنگ سفید نگاه کنید: زمانی فقط برای ون ها و ماشین های کرایه ای اسپانیایی بود، اما بعداً به رنگ “باید” تبدیل شد و هنوز هم محبوب است. این روندها با مفاهیم آینده‌نگر که در نمایشگاه‌های خودرو دیده می‌شوند شروع می‌شوند و به ابرخودروهای عجیب و غریب و در نهایت به مدل‌های رایج تبدیل می‌شوند.

سبز ریاست جمهوری سیاه جدید است

در بریتانیا می‌توانیم روند داده‌های ثبت رسمی را ببینیم. محبوبیت خودروهای سبز در سال 2023 ادامه یافت و به بالاترین میزان از سال 2004 رسید، در حالی که قرمز از سال 2019 به طور پیوسته کاهش یافته است. رنگ‌های نارنجی، برنزی، فیروزه‌ای و قهوه‌ای همگی کاهش یافتند.

به خصوص رنگ سبز چندین سال است که طعم ماه را در میان خریداران خودروهای پرستیژ و عجیب و غریب به خود اختصاص داده است، و حتی فیدهای اینستاگرام نیز به تصاویر مدل های باکیفیت با ترکیب رنگ بیرونی سبز و برنزه اختصاص داده شده است. فضای داخلی چرمی.

به گفته استفان سیلاف، رئیس طراحی غول خودروسازی چینی جیلی، دلیل خوبی برای عشق اخیر به رنگ سبز وجود دارد. او با اشاره به رئیس جمهور اوکراین می گوید: «این زلنسکی است. او به طور ناگهانی قابل مشاهده ترین مرد جهان بود و همیشه خاکی پوشیده بود. این آن را فوراً مد کرد و می‌توانستید آن را در لباس‌ها، ماشین‌ها، همه چیز آیفون ببینید.”

این نشان‌دهنده تحقیقات اکونومیست است که نشان می‌دهد خریداران بریتانیایی به‌طور سنتی خودروهایی را خریداری می‌کنند که در شرایطی که روحیه ملی کمتر خوش‌بینانه است، تیره‌تر هستند. وقتی زمان بهتر است، ما جرات می کنیم رنگ های روشن تر بخریم.

رنگ خودرو: آینده روشن است

اگر این درست باشد، نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد اکنون احساس مثبت‌تری نسبت به جهان داریم. فیات به ویژه می خواهد کمی رنگ را در زندگی ما وارد کند و ما را وارد خودروهای روشن تر کند. ما تصمیم گرفتیم تولید خودروهای خاکستری فیات را متوقف کنیم. اولیویه فرانسوا، مدیر اجرایی فیات، گفت: این چالش‌برانگیز و مخرب است و هدف آن تقویت بیشتر رهبری فیات به عنوان برند شادی، رنگ‌ها و خوش‌بینی است.

لسلی بازبی، مدیر طراحی رنگ در نیسان اروپا می‌گوید علاقه‌مندی به سایه‌های روشن نیز افزایش یافته است: «در حالی که تک رنگ رنگ‌هایی مانند مشکی، خاکستری و خنثی انتخاب‌های اصلی باقی می‌مانند، ما شاهد تقاضای بیشتری برای رنگ‌های تند و برون‌گرا بوده‌ایم. به عنوان مثال، ما اخیراً در پاسخ به مشتریان، رنگ زرد را دوباره در جوک خود معرفی کردیم. و با تکنیک‌های تولید انعطاف‌پذیرتر و بیشتر، می‌توانیم سقف، آینه‌های درب و جزئیات دیگر را با رنگ‌های مختلف ارائه دهیم. این تمایل به شخصی‌سازی وسایلمان نشان‌دهنده گرایش‌هایی است که در مد و فناوری می‌بینیم.”

d8a8d987d8aad8b1db8cd986 d8b1d986daaf d987d8a7 d8a8d8b1d8a7db8c d8aed988d8afd8b1d988d987d8a7 d8b1d988d986d8af d8add8a7d984 d988 d8a2 66923ec556c5f

کارل نوهولد از اشکودا نیز به دنبال الهام گرفتن از مد است. اگرچه او به علامت تجاری سبز روشن برند متعهد است، اما از افزودن چند شکوفایی هراسی ندارد. او می‌گوید: «برای ما، رنگ سبز عالی است زیرا نشان‌دهنده ارزش‌های برند است. اما آیا دیده‌اید که پوشیدن کفش‌های مربی و کفش‌های پیاده‌روی به روش‌های رسمی در حال حاضر طبیعی است؟ این کفش‌ها همیشه رنگ‌های خاصی دارند – یک برچسب یا فلاش اضافی. در اتومبیل‌های ما نیز شاهد افزایش چشمک‌های رنگی خواهید بود – شاید یک جزئیات روشن اضافی روی جلوپنجره یا چرخ‌ها. این نشان دهنده تمایل صاحبان ما به داشتن یک سبک زندگی فعال است.”

بازگشت به مشکی؟

ایان کالوم هنوز رنگ مشکی را رها نکرده است، اما از روند رنگ‌های متضاد نیز استقبال می‌کند. این طراح اسکاتلندی مدیر طراحی استون مارتین و جگوار بوده و همچنین مدل‌های محبوبی مانند Ford Puma اصلی و اسکورت کوزوورث را نوشته است. او اکنون آژانس طراحی Callum را اداره می کند که اولین خودرو خود – SKYE – را اواخر امسال عرضه می کند. او می‌گوید: «فکر می‌کنم شاهد ظهور سه روند رنگی باشیم. اولین مورد، پیچشی روی مشکی کلاسیک به شکل متالیک تیره با ته رنگ است. مشکی همیشه ایمن ترین رنگ یک رنگ «عجیب و غریب» بوده است، بنابراین پایه ای قوی برای خلاقیت است.

«دومین بازگشت به سرزندگی مانند Signal Orange یا Green است. برای SKYE، می‌خواهیم گزینه‌های سرگرم‌کننده و چشم‌نوازی داشته باشیم که ظاهر می‌شوند. در نهایت، من روندی را برای خودروهای دو رنگ بیشتر با سقف های متضاد یا پانل های بدنه پیش بینی می کنم. جسورانه است، اما اگر با محدودیت انجام شود، می تواند زیبا باشد.”

سایر طراحان به یک رنگ پایبند هستند. آندریاس ماینت، رئیس طراحی فولکس واگن خودروهای سواری نمی‌توانند رنگ‌های شگفت‌انگیزی را ببینند. او می‌گوید: «برای ما، آبی همیشه بخش اصلی هویت فولکس‌واگن بوده و خواهد بود. “در حالی که روند رنگ ممکن است تغییر کند، ما به رنگ آبی متعهد هستیم و در حال حاضر در حال بررسی سایه عالی برای نشان دادن آینده فولکس واگن هستیم.”

علاوه بر مد، اغلب دلایل عملی برای انتخاب رنگ های محدودتر وجود دارد. پیتر استیونز یکی از معتبرترین طراحان جهان است، با کارهایی که شامل مک لارن F1، لوتوس های مختلف و خودروی برنده مسابقات رالی جهانی پرودرایو سوبارو می شود. او می‌گوید که منطقی پشت انتخاب رنگ‌ها از لحاظ تاریخی وجود دارد: «البته در ایتالیا هوا گرم است، بنابراین مردم برای انعکاس گرما، ماشین‌های سفید می‌خرند. اگر رنگ مشکی را انتخاب می کردید، نشانه آن بود که می توانید تهویه مطبوع را بپردازید و نماد وضعیت بود. این روزها آنقدرها که هر خودرویی دارد مرتبط نیست، اما ارتباط با رنگ مشکی گران‌قیمت همچنان ادامه دارد.»

d8a8d987d8aad8b1db8cd986 d8b1d986daaf d987d8a7 d8a8d8b1d8a7db8c d8aed988d8afd8b1d988d987d8a7 d8b1d988d986d8af d8add8a7d984 d988 d8a2 66923ec6da9c2

مشهورترین طرح او، مک لارن F1، بیشتر به رنگ نقره ای دیده می شد. آیا این به این دلیل است که اتومبیل های جالب تر به رنگ روشن نیاز ندارند؟ حقیقتی در آن وجود دارد، زیرا خودروهای ارزان‌تر واقعاً می‌توانند از جسور بودن سود ببرند. اما دلیل نقره ای بودن اولین F1 ها خسته کننده تر از این است. در استودیو طراحی یک مدل خاک رس می سازیم و سپس آن را در ورقه هایی به نام DI-NOC می پوشانیم که مانند پوسته رنگی است که دور خاک رس قالب می گیرد. این فقط در رنگ نقره ای موجود بود، بنابراین این همان چیزی است که دریافت کرد. اما به هر حال زیر نورهای پر هیجان و غیرقابل پیش بینی یک نمایشگاه موتوری همیشه خوب به نظر می رسید، بنابراین انتخاب خوبی بود.”

به دلیل نقره ای بودن خودروی پرتاب، بیش از نیمی از F1 های فروخته شده با این رنگ رنگ آمیزی شدند. “من حدس می‌زنم مردم می‌دانستند که چگونه به نظر می‌رسد و شما نمی‌خواهید با خودرویی که یک میلیون دلار قیمت دارد، ریسک کنید.”

خریداران PCP رنگ‌های پررنگ‌تری را انتخاب می‌کنند

پیتر می‌گوید این روزها خطر کمتری وجود دارد، زیرا رانندگان معمولاً یک خودرو را از روی مالی می‌خرند، به این معنی که خودرو را پس از سه سال پس می‌دهند و نگران ارزش فروش مجدد نیستند. این می تواند آنها را به جسورتر بودن تشویق کند. “شما فقط برای چند سال با آن گیر خواهید کرد و سپس فروش آن به عهده شخص دیگری است. مطمئنم بسیاری از خریدارانی که ممکن است رنگ پررنگی را انتخاب کنند توسط فروشنده ای که از پتانسیل فروش مجدد می ترسد، از آن دور می شوند.”

پیتر پیش‌بینی می‌کند که روند بزرگ بعدی سایه‌های “سنگ” خواهد بود که شبیه سنگریزه هستند. در حالی که اینها روی دیوار اتاق نشیمن ملایم هستند، اما انتخاب شجاعانه ای برای ماشین هستند، به خصوص با روکش ساتن. برای مثال، فیات نسخه جدید 500e جورجیو آرمانی را عرضه می‌کند که به نظر می‌رسد برخلاف خط‌مشی «بدون خاکستری» آن است زیرا در رنگی به نام «گریژ» در دسترس است – ترکیبی از خاکستری و بژ.

d8a8d987d8aad8b1db8cd986 d8b1d986daaf d987d8a7 d8a8d8b1d8a7db8c d8aed988d8afd8b1d988d987d8a7 d8b1d988d986d8af d8add8a7d984 d988 d8a2 66923ec87127f

راه دیگری برای جسور بودن بدون خطر وجود دارد، و آن این است که ماشین خود را در یک فیلم جداشدنی بپیچید. شان دیویس از CreativeFX هزاران خودرو را در 30 سال گذشته بسته است و همه روندها را دیده است. او می‌گوید: «چیزهای واقعاً درخشان و روکش‌های کرومی بیشتر برای استفاده تبلیغاتی هستند تا مشتریان خصوصی. بیشتر از ما خواسته می شود که روکش های ساتن را به رنگ مشکی یا خاکستری انجام دهیم که باعث محافظت و همچنین ظاهری متفاوت می شود. اما گاهی اوقات ما کاری را به صورت سفارشی انجام می دهیم. اگر از کارخانه سفارش دهید، یک رنگ خاص بین 30000 تا 40000 پوند هزینه خواهد داشت، اما ما می توانیم آن را با 6000 تا 8000 پوند انجام دهیم. اگر خریدار بعدی به لاک ناخن شما علاقه چندانی ندارد، می توانید آن را بردارید.»

شان می‌گوید یک برند خاص وجود دارد که از انتخاب رنگ‌های اضافی سود می‌برد – تسلا. شان می‌گوید: «ما همچنین تعداد زیادی تسلا را انجام می‌دهیم، زیرا پالت رنگ استاندارد محدود است و مردم چیزی کمی متفاوت می‌خواهند. ما حداقل 40 مورد از آنها را انجام داده ایم. دارندگان تسلا بسیار مشتاق خودروهای خود هستند و اغلب به چیزی در مات یا کروم نیاز دارند. این شامل تغییر رنگ نشان نیز می شود. حتی سایه‌های ظریف‌تر نیز برجسته هستند، زیرا ما به رنگ‌های استاندارد سفید، قرمز و آبی عادت کرده‌ایم. ”

ماشین هایی در ساتن سفید

بعضی از تولیدکنندگان روند روکش‌های ساتن را پذیرفته‌اند، اکنون که فناوری برای ماندگاری رنگ وجود دارد. در حالی که بیشتر مالکان می خواهند رنگشان براق بماند، کسانی که رنگ مات دارند می خواهند از درخشندگی آن جلوگیری کنند.

فن آوری های رنگ دیگری نیز در راه است. Lesley Busby از نیسان می‌گوید: «با افزودن رنگدانه‌های اثر – تراشه‌های میکروسکوپی با رنگ‌های مختلف – به فرمول رنگ، به نظر می‌رسد که سایه خودرو با توجه به نحوه جذب نور به سطح، به‌طور چشمگیری تغییر می‌کند. با ادامه حرکت به سمت وسایل نقلیه الکتریکی، استفاده از تضادهای بافتی برای تأکید بر فناوری درون خودرو رایج‌تر می‌شود.»

این رنگ‌ها با رنگ‌های «فلیپ فلاپ» که دو دهه پیش برای مدت کوتاهی مد بودند، متفاوت هستند. پیتر استیونز می گوید: «آن رنگ ها هوشمندانه بودند اما افتضاح به نظر می رسیدند. در برخی از نورها قهوه ای به نظر می رسید! اما مشکل اصلی این بود که تعمیر آنها بسیار سخت و پرهزینه بود، بنابراین یک خراش می‌تواند ماشین را خراب کند، زیرا هرگز درست به نظر نمی‌رسد.»

کابین های رنگارنگ

در داخل ماشین چطور؟ دبرا چونگ، مدیر طراحی در تامین‌کننده چرم Bridge of Weir، می‌گوید: تغییر مشخصی در آنجا نیز رخ داده است. او می‌گوید: «من یک تغییر قطعی اما تدریجی و هیجان‌انگیز در انتخاب رنگ‌های داخلی دیده‌ام. فن‌آوری‌های جدید در مهندسی مواد به طراحان این امکان را داده است که سایه‌های روشن‌تر و تمیزتر را در مجموعه‌های خود بگنجانند.

d8a8d987d8aad8b1db8cd986 d8b1d986daaf d987d8a7 d8a8d8b1d8a7db8c d8aed988d8afd8b1d988d987d8a7 d8b1d988d986d8af d8add8a7d984 d988 d8a2 66923eca1c039

«جایی که زمانی رنگ‌های سیاه و قهوه‌ای تیره به دلایل کاملاً عملی رایج بودند، رنگ‌های کرم، خاکستری روشن و آبی کم‌رنگ با الهام از نوردیک به گزینه‌های داخلی لوکس محبوب تبدیل شده‌اند. حس سرگرمی و سرزندگی نیز راه خود را به این ترکیب باز می کند.”

اگر وسوسه شدید که برای ماشین بعدی خود جسورانه رفتار کنید، پیتر استیونز توصیه هایی دارد: “شما نمی توانید رنگ را با نگاه کردن به آن روی صفحه انتخاب کنید. آنچه در رایانه خود می بینید با ظاهر آن در تلفن شما متفاوت است. شما باید آن را در نور روز ببینید، ترجیحاً در جایی که زندگی می کنید. چیزی که در نور روشن خوب به نظر می رسد ممکن است در یک روز کسل کننده واقعاً ترسناک به نظر برسد.”

به نظر می‌رسد ارزش این را دارد که کمی وقت بگذارید تا رنگ خود را درست انتخاب کنید. مانند مدل‌های مد در مدل‌های مو، بهتر است که کفال را روی آن قرار دهید.

به‌دنبال راهی آسان برای تغییر خودرو هستید؟ سپس Carwow جایی برای رفتن است. می‌توانید ماشین قدیمی‌تان را با قیمتی عالی بفروشید و بهترین معاملات را با نو دریافت کنید. . همه از طریق شبکه فروشندگان قابل اعتماد ما و همه از راحتی در خانه شما. برای شروع امروز روی دکمه زیر ضربه بزنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا